ASELSAN, milli savaş uçağı için geliştiriyor

Kaska entegre kumanda sistemleriyle, pilotların uçuş ve vazife esnasında gereksinim duyduğu özet bilgi gözlerinin önüne getiriliyor.

Bugünkü sistemlerin birinci ortaya çıkışı 50 yıl öncesine dayansa da günümüzde benzeri sistemleri geliştirip üretebilen ülke sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor.

Kaska entegre kumanda sistemleri genel olarak kask ve gösterge modülleri, baş takip sistemi ve elektronik ünite bileşenlerinden oluşuyor.

Kask modülü temel bir uçuş kaskından beklenen tüm işlevleri yerine getiriyor. Gösterge modülü semboloji olarak isimlendirilen uçuş ve silah sistemleriyle ilgili bilgilerle platformdaki sensörlerden gelen görüntülerin pilota gösterilmesini sağlıyor. Baş takip sistemi de pilotun baktığı istikamete yönlendirilmiş silah ve sensör sistemleriyle muharebe aktifliğinin artmasına imkan veriyor. Sistemin beyni olarak tanımlanabilecek elektronik ünitede de bu işlevler için gerekli süreçler gerçekleştiriliyor.

Kaska entegre kumanda sistemleri daha çok hava araçlarında kullanılıyor ve kullanıldığı platforma nazaran farklı özellikler kazanabiliyor. Örneğin, helikopter platformları için fırlatma koltuğu uyumluluğu bulunmazken uçak platformları için bu en değerli bahislerin başında geliyor.

PİLOT, UÇAĞIN GÖVDESİ YOKMUŞ ÜZERE GÖRECEK 

Taşıdıkları kıymet nedeniyle kaska entegre kumanda sistemlerinin ulusal olarak geliştirilmesi gerekiyor. Yurt dışından tedarik edilmeleri durumunda, düşük performanslı eserlerin verilmesi, güncelleme imkanı olmaması ya da bunlar için yüksek bedeller talep edilmesi üzere durumlar kelam konusu oluyor.

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığınca yürütülen ve Türkiye’nin birinci yerli savaş uçağı olacak Ulusal Muharip Uçak projesinin kaska entegre kumanda sistemi, T-129 Atak helikopterinde olduğu üzere, ASELSAN tarafından geliştiriliyor.

Binoküler (iki optik kanallı) ve vizör yansıtmalı olarak geliştirilen sistemde, renkli ekran ve sayısal gece görüş teknolojileri birinci defa kullanılacak. Böylece, semboloji bilgisinde renklere özel gruplandırmalar (dost, düşman ve benzeri) yapılabilecek. Baş takip sistemi olarak ise hibrit (optik-ataletsel) bir sistem tasarlanıyor.

Gerek kullanım konforu gerekse görüntülemenin düzgün olması açısından iç kask pilota özel üretilecek. Bunun için pilotun baş yapısı taranacak ve tarama sonrası oluşan dataya nazaran iç kask işlenecek. Oksijen maskesi ve yüz formu ahengi açısından vizör de pilota nazaran kişiselleştirilecek.

Kulaklıklarda faal gürültü bastırma (ANR-Active Noise Reduction) teknolojisi bulunacak, uçağın iç konuşma sisteminden gelen 3 boyutlu ses stereo olarak aktarılarak pilotun farkındalığı artırılacak. Uçakta bulunan elektro-optik sistemlerden oluşturulan 360 derece imgeden yüksek hassasiyetli bakış çizgisi bilgisi kullanılarak elde edilen manzara vizöre yansıtılacak ve güya uçağın gövdesi yokmuş üzere kullanım hissi sağlanacak.

KAYNAK: AA

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir